حرمت خون مسلمان در آیات و روایات
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات
- نویسنده فاطمه صفاگرتوت کله
- استاد راهنما حمیده عبداللهی
- سال انتشار 1393
چکیده
حرمت خون مسلمان موردتأکیدآیات وروایات است. پایان نامه درسه فصل تدوین شده است.فصل اول کرامت انسانی وارتباط آن با جان انسان ها مورد بررسی قرارگرفته است واینکه انسان کریم است وبایدخون،مال وآبرویش محفوظ بماند.درفصل دوم حرمت خون مسلمان با دلالت آیات وروایات حدود،قصاص ودیات موردبررسی قرارگرفت وبیان شدکه اگر شخصی متعرض خون مسلمان شود وآن رابه ناحق بریزدباید ازطریق قصاص ،حدودودیات به طورعادلانه مجازات شود.مجازات متعدی ازراه های جبران خون مسلمان است و مجرمین را از تعدی به خون مسلمان منع می کندوموجب حفظ خون وامنیت حیات مسلمان می شود.درفصل سوم مستثنیات خون مسلمان بیان شده است واینکه به سبب مصلحت هایی چون تترس کشتن مسلمان واجب می شود. هرچند که درتترس خون اسیران مسلمان هدر نیست درمواردی چون دفاع مشروع و مهدور الدم هم خون مسلمان احترام ندارد. واسلام هیچ حمایتی از خون آنان نمی کند وقصاص ،دیه وکفاره برعهده قاتلان مهاجم ومهدورالدم نیست. کلید واژگان: حرمت خون،قصاص ،قتل،خون مسلمان،دیه،قاتل
منابع مشابه
تبیین رویکرد عرفای مسلمان نسبت به فرح و شادمانی با توجه به آیات و روایات
رویکرد عرفا به موضوع فرح، نشئتگرفته از آیات قرآن کریم و روایات است. در منابع دینی، فرح پسندیده توجه به مُنعم و سپاسگزاری از او و رضایت خداوند را درپی دارد؛ اما فرح مذموم و برخاسته از انگیزههای شهوانی موجب غفلت از مُنعم، سرمستی، غرور و ضلالت میشود. عرفا نیز بر همین اساس از دنیا و شادیهای مذموم آن رویگردان شده و فرح به حقتعالی را بهترین مبنا برای شادمانی حقیقی و پایدار دانستهاند. آنان معتقدن...
متن کاملتبیین رویکرد عرفای مسلمان نسبت به فرح و شادمانی با توجه به آیات و روایات
رویکرد عرفا به موضوع فرح، نشئتگرفته از آیات قرآن کریم و روایات است. در منابع دینی، فرح پسندیده توجه به مُنعم و سپاسگزاری از او و رضایت خداوند را درپی دارد؛ اما فرح مذموم و برخاسته از انگیزههای شهوانی موجب غفلت از مُنعم، سرمستی، غرور و ضلالت میشود. عرفا نیز بر همین اساس از دنیا و شادیهای مذموم آن رویگردان شده و فرح به حقتعالی را بهترین مبنا برای شادمانی حقیقی و پایدار دانستهاند. آنان معتقدن...
متن کاملواکاوی مفهوم کلاله در آیات و روایات
در آیات قرآن تنها در دو مورد سخن از کلاله به میان آمده است، یکی در آیۀ 12 سورۀ نساء و دیگری در آیۀ 176 آخرین آیه از همان سوره. در این زمینه دو مطلب امکان طرح دارد، اول اینکه بین خلیفۀ اول و دوم در مفهوم کلاله اختلافنظر وجود دارد، اولی میگوید: «کلاله من لاوالد و لاولد له» در حالیکه دومی بر آن است که: «کلاله من لاولد له» و البته رأی دیگری هم دارد که آن توقف است (فخر رازی، 1420، ج 9: 221) اما ک...
متن کاملموانع بیداری اسلامی در آیات و روایات
بیداری اسلامی پدیده ای است اجتماعی به معنای رهایی از استبداد و استعمار و تلاش در راه دستیابی به استقلال سیاسی، اقتصادی و ... این پدیده در ده های اخیر به اوج خود رسیدهاست. ولی موانعی بر سر راه محقق شدن آن وجود دارد که باعث شده است در بسیاری از کشورها محقق نشود یا به هدف نرسد. بررسی این موانع از نگاه آیات و روایات موضوع این مقاله است. با بررسی آیات قرآن مشخص م یشود که جهل ، ظلم ، تفرقه ، تحجر ، ت...
متن کاملمفاهیم سکونت در آیات و روایات اسلامی
مفهوم مسکن از دیدگاه اسلام موضوعی است که در این نوشتار مورد بررسی قرار میگیرد. اهمیت این موضوع در شناخت تفاوتهای میان معماری اسلامی و معماری مسلمین (بناهای ساخته شده توسط مسلمانان) موثر است. لذا نگارندگان با استفاده از منابع دینی چون آیات و روایات تلاش نمودهاند تا به جهتگیریهای دینی در زمینه مفهوم مسکن این مطلب دست یابند. نوشتار حاضر بر اساس روش تحلیلی-توصیفی تنظیم گردیده است. نگارندگان ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023